30 October 2012

6 tips untuk menjadi kawan yg baik

As'salam wbt dan salam sejahtera kpd pembaca semua ~ 
Korg semua mesti ada ramai kawan kan ? Ada baik , ada nakal dan mcm-2 lagi kerenah kawan yg kita ada btol tak ? Setiap korg ni mesti ada BFF kan ? Macam Hanis pon ada BFF .. 
So today , Hanis nak bg tips mcm mana nak jadi kawan yg baik .. 


  • MASALAH : Sentiasa mendengar masalah kawan kita dengan teliti dan serius . Then , berilah beberapa pendapat or idea yg serius yg boleh mengatasi masalah kawan kita itu .
  • LAYAN : Sentiasa melayani kawan dgn baik . Kalau dia buat lawak yg tak brape nk lawak , pastikan kita gelak kecik untuk menunjukkan tanda kita suke walaupon sbnrnye kite tak suke . Kalau x mau gelak pon , buatlah senyum kambing kalau tak boleh gak , jujur je la ngan kawan kite.
  • BELANJA : Jangan kedekut untuk belanja kawan tidak kira susah atau senang . Dengan cara ni , kite akan lebih dihargai dan mungkin akan di bantu oleh kawan kite tadi ketika kite susah .
  • TOLONG : Seperti belanja tadi , tolonglah kawan ketika susah atau senang . Tolonglah kawan kite dalam pelajaran ke , dalam kerja ke , dan mungkin dengan cara ni , hubungan kite dgn kawan kite akan bertambah akrab .
  • MINAT : Cari persamaan minat dengan kawan kita . Contohnya , kalau kawan tu minat kumpul setem , kita pun ikutlah sekali minat dye dan mana tau tiba-tiba kite skali cenderong utk ikut jejak dye . Tapi , kalau dye minat dalam perkara yg NEGATIF jgn pula kite ikut ya ~
  • MASA : Kalau setiap hari kita mnghadap komputer berjam-jam , cuba ubah sikap tu dengan meluangkan masa bersama kawan . Contohnya , kalau pompuan boleh ajak kawan shopping / window shopping . Lelaki pula boleh meluangkan masa bermain futsal bersama kawan-kawan . 


So .. Ini saja tips yg boleh Hanis bagi . Kalau korg rasa ada tips lagi , share-2 la . Bak kata perpatah Inggeris "SHARING IS CARING" . .  ~

No comments:

Post a Comment